X

Na jaké nové modely motorek se nejvíce těším v roce 2018?

Nadílka nových modelů motorek byla na letošní milánské výstavě EICMA obzvláště štědrá. A tím spíš pro vás, pokud holdujete aktuální retro vlně, která je právě dost možná na svém vrcholu ve světě jedné stopy. Motorek byla představena celá řada, a přehled si můžete udělat přehledně v seriálu na webu Motorkáři.cz. Já jsem pro vás vybral 3 konkrétní kousky, na které se nejvíc těším a vysvětlím proč.

1. Kawasaki Z900RS

Pro mě na úplné špici očekávání je tahle retro Kawa, která odkazuje na dalo by se říci kultovní model Z1. Z1čka skutečně byla v některých ohledech „první“. V roce 1972 především jako první velkej japonskej DOHC čtyřválec. Pojďme se ale zaměřit na novou Kawu.

Kawasaki Z900RS vstupuje do teritoria dobře prodávaných motocyklů s retro vizáží Yamaha XSR 900, Triumph Thruxton, BMW R NineT a případně Honda CB 1100 RS. Kawa vsází na velmi moderní čtyřválec z aktuální řady Kawasaki Z900, který je mimochodem velmi velmi povedený. Oproti klasickému Zku má posunutou hranici maximálního výkonu a točivého momentu cca o 1 500 ot. níže a touto úpravou přišel o cca 14 koní na výsledných 111. To mi osobně přijde trochu škoda, ale definitivně budu hodnotit až po svezení. Více detailů o technice se dočtete třeba na Motorkářích.

Pojďme ale na estetiku… Lépe řečeno, pojďme se kochat tou krásou… Kapkovitá ocelová nádrž, velkorysé sedlo, kulatý světlo a hlavně dva klasické ručičkové budíky! Tleskám ve stoje! Já jsem osobně fanda klasickejch budíků a ty už dneska nejsou prakticky na ničem (čest výjímkám jako Honda CB 1100). Mimochodem na výstavě v Tokiu, Kawa vystavovala dokonce tři custom verze nové devítistovky a ty teda dost berou dech, mrkněte.

No… Měsíc po koupi Yamahy XSR 900 se objeví takovejhle klenot. Yamahu jsem jsem v srpnu považoval jako subjektivně nejlepší motorku na trhu. Když vezmu poměr ceny, zábavy, vzhledu a praktičnosti, a ještě trochu vyzdvihnu tu zábavu, mám to jasný. Kdyby v té době byla na trhu i Kawa Z900RS, byla by ta volba těžší. Na druhou stranu, já chtěl pro jednou opravdu hlavně obratnost a zábavnej apetit a v tom bude Yamaha určitě kralovat… ach ten její tříválec, bože můj!!!

Je tu ještě jedna polemika a ta se týká ceny. Na stránkách Kawasaki se dá už teď zjistit, že doporučená cena bude bratru 300 000 Kč. To se dalo celkem očekávat, i tak ale vyvztává otázka, jestli je to ta nejlepší koupě, pokud chcete čtyřválec s klasickým vzhledem. Jako alternativu bych zvážil Yamahu XJR 1300 SP z druhé ruky, třeba takovou jakou jsem míval (a teď lituji, že jsem prodal). Za 100 000 Kč nebude problém sehnat kousek v opravdu super stavu po prvním nebo druhém majiteli. Oproti Kawě půjde o stroj výrazně méně moderní, bez ABS a kontroly trakce, těžší, hůře ovladatelný, leč motoricky podobně schopný a budete mít to retro autentický a ikonu opravdovou :)) Pro romantiky navíc vzducháč! Z pohledu spolehlivosti je pak motor v XJR jeden z největších držáků v historii jedné stopy. Kdybych já zvažoval koupi nové Kawy, podíval bych se na to i touhle optikou. Kdo ale chce fungl novej bajk, ten to má jasný.

Každopádně Kawasaki tleskám a jsem rád, že takovou krásu budeme moci vídat na silnicích.

2. KTM Duke 790

Z úplně jiného těsta, na docela jinak smýšlejícího zákazníka cílí rakouská novinka – KTM Duke 790 hned ze začátku ověnčená obchodní předzdívkou „Skalpel“. Já nevím. Buď to tý firmě totálně baštim nebo to na tu motorku perfektně padne.

Zdroj: KTM.com

O co jde? Tohle bude hyper přesný nářadí pro zkušený jezdce. Když jsem si motorku studoval a prohlížel oficilání video, vybavil se mi tento článek o výběru Motarda. Autor v něm vysvětluje rozdíl mezi silničním a závodním Motardem, kde se o závoďáku říká: „Chápej – váha, geometrie, kvalita komponentů a tuhost rámu. Abys odhadl limit vostrý mašiny, musíš už něco umět, nebo tě vytrestá. Taky to moc neodpouští chyby, takový ty zbrklý a pohrkaný pohyby, co jich začátečník naseká deset na jednom kilometru. Uděláš kravinu a máš leteckej den.!“

Na novém Dukovi jsem samozřejmě nejel (to asi ještě nikdo v ČR), ale budí ve mě přesně takovejhle pocit. Chirurgicky přesný náčiní pro piloty, kteří ví, co a proč si kupují. A to mě láká. Ok, na týhle kočce nepojedeš ve dvou na Makarskou, ale za to má ambice být tou nejzábavnější motorkou silnic první třídy. Nejlíp na Šumavě, v Krkonoších nebo Alpách.

Pro KTM je to mimochodem obrovskej milník, protože vstupuje na trh s motorem úplně nové koncepce – řadovým dvouválcem o objemu 799ccm, který produkuje maximální výkon 77 kW při 9 000 ot./ min. a krouťák 86 Nm. Dá se odhadnout, že motorka zastíní a časem vyřadí z prodeje KTM 690 Duke s jednoválcem, který je na vrcholu svých technologických možností. Jednoválce tvoří (tvořili) do teď jeden ze dvou jediných pilířů nabídky (Duke 125, 200, 390, 690 a verze SM, Enduro), a proto je tohle pro výrobce obzvlášť důležitej launch.

K těm jednoválcům. Jsem zmatenej z toho, jak dobře se chválí v každý jedný recenzi, která vyjde. Sám jsem měl půjčený KTM 690 Duke na Kanárských ostrovech (viz video), a dobře, je to zábavnej stroj. Ale těžce nepraktickej, složitej na ovládání, má prostě moc málo jízdních módu danejch příšerně malým pásmem použitelných otáček a že by to nějak tahalo víc odspoda než obyčejný BMW F700GS se stejně výkoným dvouválcem se říct nedá. Ty motorky jely stejně ve všech režimech. Já mám jednoválce rád, obzvlášť v endurech na ně nedám dopustit… Nepochybuju o jejich důležitosti v závodních strojích, ale umím si představit, že tenhle novej dvouvál bude v ostrym naháči přinášet podstatně víc emocí než současná 690.

Ale nejde tady jen o nový pohonný ústrojí. Celej ten stroj je k sežrání. Technicky, podvozkově, vzhledově… je to hukot hodnej roku 2018. Budí respekt. Opravdu zkušenej pilot na kvalitní silnici s malým provozem (takže v naší zemi ne) dosáhne absolutního vrcholu zábavy… Nic víc už na dvou kolech na naší planetě není možný. Asi nebudu hned první majitel, ale chci se na tom svízt.

3. Royal Enfield Continental 650

And now something completely different // A teď úplně něco jiného. Já mám prostě rád všechny motorky.. Silný, slabý, velký, malý, moderní i starý. Dokud mají dvě kola, je to v pořádku.

Adrenalinu už bylo až až… zadního kola ve smyku spolu s tím předním ve vzduchu jsme si užili v předchozím případě do sytosti a teď by to chtělo nějakou tu romantiku. Otevřenou helmu, koženou bundu, opalovák do kapsy. Tady jde o štyl! A nemyslím si, že je úplně nutný podezírat Royal Enfield, že se „také“ chce svézt na retro hipsta vlně. Vždyť Royal Enfield ztělesňuje všechno, jen ne modernu.

Zdroj: Indianautosblog.com

Na českém trhu je možný už nějakej ten pátek zakoupit úchvatný jednoválcový café racer RE Continental 535, který za nějakých 176 000 Kč nabídne nespočet emocí a stylu v malých rychlostech. Ta motorka je ale, bohužel pro mě a mně podobné, malinká a vhodná fakt jen na kochačku okolo komína.

Příjemným překvapením letošní výstavy EICMA bylo rozšíření nabídky o dva nové modely Continental GT a Interceptor 650. A právě motor je to, co přitahuje na novinkách největší pozornost. Jednak má už celkem rozumné parametry (na poměry RE přímo extrémní :) pro nějaké to cestování nebo jízdu ve dvou a to 47 koní a 52 Nm točivého momentu. Předně je ale třeba vyzdvihnout podobu tohohle nádherného řadového dvouválce. Takhle obyčejně nevypadá motor vyrobený v 21. století, natož pak v roce 2018. Škoda. Nicméně díky RE tu jeden máme.

Tenhle vzduchem a olejem chlazený dvouválec s hustým žebrováním, to je skvost! Chválim také dva výfuky, ke kterým vedou poměrně masivní nerezové svody. Líbí se mi zachování dvou budíků, kol s výpletem a celkově vzhledu 60. a 70. let. Trochu se bojím jen málo pohodlného sedla, ale to je možná klam z fotek. Uvidíme, jak to bude v reálu.

Zdroj: Motofire.com

S napětím očekávám cenovku a pevně doufám, že se vlezou pod 200 000 Kč vč. DPH. To by byla paráda a pro staromilce výhodná koupě. Podařilo se mi ale zjistit, že dvouválce nejsou pro Evropu v roce 2018 plánované a měli by sem přijít až na jaře 2019… Takže pokud jste si brousili zuby, bohužel v tom ještě musíte rok a něco pokračovat…

Tolik výběr modelů za mě… Oslovilo mě toho samozřejmě víc, jako např. nová Honda CB 1000 R (až na ten hnusnej budík a výfuk), inovovaná Afrika Twin Adventure Special nebo Ducati Scrambler 1100. Výše uvedené trio je ale to, ze kterého mám největší radost…

Co byste vybrali vy? :)

Kategorie: Specialitky
faborsky:
Porobné články