X

Honda CB500X 2019 – Vše, co potřebujete vědět, na jednom místě

Honda CB500X patří k celosvětově nejlépe prodávaným motocyklům japonského výrobce a neméně dobře si vede i v porovnání s konkurencí. Vděčí za to příznivé cenovce stejně jako univerzálnosti stroje a pověsti obrovské spolehlivosti spojené s řadou CB 500 od nepaměti. Přesto mě osobně předchozí model prodávaný do roku 2018 příliš nenadchnul a viděl jsem na něm docela slušný prostor pro zlepšení (více v mé recenzi předchozího modelu Hondy CB500X). U dobrodružně laděného modelu se mi nelíbily čistě silniční rozměry kol stejně jako podvozek převzatý z modelu CBR500R. Slabších míst bylo více a o to větším překvapením bylo představení modelu 2019, který v zásadě všechny potenciální výhrady nechává zapomenout.

Pokud jste již netrpěliví na můj kompletní test, přejděte rovnou k tomuto videu. Jakožto jeden z klíčových modelů Hondy, který má navíc plnit spoustu rozličných přání svých majitelů, jsem se mu rozhodl věnovat patřičnou pozornost, a tak má moje recenze plných 23 minut.

Do oněch 23 minut se stejně nevešlo vše, a tak se pokusím postupně zodpovědět další dotazy a nabídnout vám maximální informace pro rozhodnutí, zdali je tento motocykl pro vás či nikoliv.

Jakých vylepšení se tedy model Honda CB500X pro rok 2019 dočkal?

  • přední kolo s průměrem 19″ (oproti 17″)
  • vyšší zdvihy odpružení
    • vpředu +10 mm na výsledných 150 mm
    • vzadu +17 mm na výsledných 135 mm
  • možnost nastavení předpětí pružin předních vidlic
  • sedlo je výše na výsledných 830 mm
  • změny na motoru
    • změny v časování ventilů (konkrétně čas pro zavření se urychlil o 5° a zdvih se zvýšil o 0,3 mm na 7,8 mm)
    • nová koncovka výfuku s výrazně lepším zvukem
    • lehké změny na vstřikování PGM-FI
    • lehké změny na sání,
      které mají za následek lepší zvuk a také o 4 % vyšší výkon a točivý moment od 3 000 do 7 000 ot./min.
  • nový LCD přístrojový panel
  • LED blinkry
  • lehce upravený, modernější design
  • vylepšená ochrana proti větru a větrný štítek o 2 cm vyšší
  • nová antihoppingová spojka s mnohem lehčím chodem
  • nová řidítka a vyšší rejd

Jaké budou provozní náklady nové Hondy? 

Honda CB500X představuje jeden z nejvíce úsporných a na provoz nenáročných modelů motocyklů, jaké si dnes můžete zakoupit. Spotřeba se dle palubního počítače pohybuje dlouhodobě na úrovni 3.5 litrů na 100 km. Měřeno po 2 000 najetých kilometrech, v půjčovně Canary Ride na Kanárských ostrovech. Jen připomínám, že režim motorky v půjčovně je přecijen trošku odlišný od normálního provozu a je předpoklad, že motorka běžnému majiteli bude „žrát“ ještě méně. I při mnou naměřené spotřebě 3.5 litru se s nádrží o objemu 17.7 litrů dostáváme na reálný dojezd 505 km. Hodně dobrý základ pro cestování.

Servisní intervaly jsou nastaveny na slušných 12 000 km, což bude dále zlevňovat provoz motocyklu. Je běžné, že mají motorky servis po 10 000 km a v některých extrémních případech, jako je tomu u čínského CFMoto 650 MT se jedná dokonce o každých 5 000 km. Tady už se dá s Hondou výrazně uspořit.

Pak je tu samotná spolehlivost. Ze zkušenosti lidí po celém světě víme, že u řady CB500 šlo vždy o velmi nenáročný, až nesmrtelný motor samozřejmě při správné a pravidelné údržbě. Změny v motoru pro model 2019 jsou minimální, a tak je téměř jisté, že se v tomhle nic nemění. Pokud hledáte motorku, která bude bez investic a bude k dispozici, kdykoliv kdy si pomyslíte na cestu za dobrodružstvím nebo dojížděním do práce, Honda CB500X bude správný parťák. Náš kus v půjčovně Canary Ride má momentálně najeto přes 7 000 km a nebylo třeba zatím vůbec žádného zásahu, ani jeden dotažený šroubek :))

Kde (a jaké) koupit příslušenství?

Tím, že se jedná o nový model, stále se čeká na reakci výrobců třetích stran (specializovaných firem), než představí produkty pro tento stroj. Nabídka je tedy stále docela omezená. Protože jde ale celosvětově o bestseller, není pochyb, že se v příštích měsících na internetu objeví nabídka spousty typů doplňků, které uspokojí poptávku, ať už po lepších schopnostech motocyklu v terénu, či po vyšším komfortu při cestování.

Vybírat samozřejmě můžete z relativně rozsáhlé nabídky originálního příslušenství, kde je však cena některých konkrétních kusů vybavení dost vysoká. Více najdete v konfigurátoru Hondy pro model CB500X.

Samostatnou kapitolu pak tvoří doplňky britské firmy Rally Raid, která (když si dobře zaplatíte) umí proměnit Hondu CB500X téměř v závodní expediční náčiní. Nejenom, že v jejich nabídce najdete kompletní kit podvozku, vyplétaná kola, ale také cenově dostupnější a pro mnoho lidí častěji vyhledávaný kryt pod motor, zubaté heavy duty stupačky či ochranu vodního chladiče. Pokud o nákupu příslušenství nebo celého kitu od Rally Raid uvažujete, určitě si pročtěte tento manuál.

Honda CB500X vs konkurence

Honda CB500X zaujímá na trhu specifické postavení, kde vlastně až na jedinou výjimku neexistuje přímá konkurence. Za podobnou cenu ve stejné kubatuře existuje výrazně mohutnější a těžší Benelli TRK 502X – více o něm níže. Dále už na trhu nenajdete přímé alternativy.

Na jedné straně tu máme motocykly levnější a výrazně slabší, které rozhodně nevynikají tak velkou mírou univerzálnosti. To je například BMW G310GS, Royal Enfield Himalayan či Kawasazi Verys 300X.

Na druhé straně pak stojí motocykly nezanedbatelně dražší, které již ve standardu nemají 35 KW pro řidičák A2 (ale dají se samozřejmě omezit), ale představují už kategorii těžších a výkonějších strojů. Tam se dá řadit: Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650XT, do jisté míry ještě Yamaha Tracer 700 či ze stejné stáje Honda NC750X. Všechny budou mít vyšší spotřebu, hmotnost, pro mnoho lidí budou již méne dostupné z hlediska financí a pro začátečníky také možná horší volba než právě Honda CB500X.

A pak tu máme samostatnou kapitolu v podobě čínského CFMoto 650 MT, které útočí agresivní cenovkou 129 900 Kč a nabízí punc „dospělé motorky“ v podobě relativně potentního 650 dvouválce. Jak to tedy je?

Honda CB500X vs. Benelli TRK502X

Ještě než přišla Honda CB500X pro rok 2019, řekl bych, že ty motorky byly celkem porovnovatelné. Tedy z pohledu poměru cena/užitná hodnota. Benelli ve stejné cenové hladině se stejným objemem motoru nabízelo motocykl, který se odlišoval atraktivním designem (byť trochu vypůjčeným od Ducati Multistrada), siluetou mnohem většího motocyklu, který slibuje pohodlí i pro dva vč. cestovatelské výbavy a nakonec také zajímavými komponentami a výbavou v podobě kol s drátovými výpletem, dvoukotoučovou brzdou se čtyřpístkovými třmeny, padacími rámy v základu, blástrů, držáků kufrů Givi, centrálním stojanem nebo třeba 12V zásuvkou. Tyhle trumfy v zásadě proti nové Hondě stále zůstávají ve hře.

Hlavní nevýhodou a odlišností Benelli proti Hondě je však vysoká váha tohoto poctivého stroje, který je o celých 39 kg těžší! Pohotovostní hmotnost Benelli (vyráběné v Číně) je 236 kg oproti 197 kg u japonské pětistovky. Z části je to daň za dlouhý list železného příslušenství. Celkově je tak jízda na Hondě mnohem jistější, o několik řádů jednodušší pro začátečníka, Honda bude také mnohem rychlejší v akceleraci, elasticitě a nepochybuji, že třeba i v městském provozu. Celkově budete mít z Hondy pocit jako z výrazně modernějšího (i např. při pohledu na LCD displej) a dražšího stroje. Kvalita zpracování je bezesporu na vyšší úrovni u Hondy a stejně tak existuje předpoklad vysoké spolehlivosti oproti docela novému motoru v Benelli, který je navržen a vyráběn v Číně. Motory se vyznačují také rozdílnou technologii zapalování, kdy interval zapalování u Hondy je 180 stupňů a u Benelli 360 stupňů – to znamená, že písty Benelli chodí paralelně spolu a u Hondy proti sobě. Dojem z motorů je naprosto rozdílný, přičemž u Hondy se jedná o klasický parallel-twin. Benelli zase připomíná BMW F800GS, které využívalo stejný interval. Sami si musíte vyzkoušet, jaký projev je vám příjemnější. Mně osobně klasický bublavý charakter dvouválce Hondy, ale oba motory mají něco do sebe.

Spotřeba u Hondy bude mnohem nižší (opět dáno i hmotností) + jsem nebyl příliš spokojený se základním větrným štítkem Benelli. Pokud jste se ale zamilovali do designu Benelli, chcete ušetřit spoustu tisíc za cestovatelskou výbavu a nevadí vám prát se s hmotností na úrovni BMW R1200GS, Benelli TRK502X není špatná volba. Více zjistíte v mé recenzi Benelli TRK502X.

Honda CB500X vs. BMW G310GS

BMW je výrazně slabším motocyklem. Projev jeho jednoválce není zdaleka tak uklidňující a vyrovnaný jako léty vylepšovaným dvouválcem střední kubatury Hondy CB500X. Bude po všech stránkách pomalejší a podstatně méně vhodný pro jízdu se spolujezdcem. Stejně tak BMW bude celkově působit levnějším dojmem i z hlediska zpracování, což může být spojeno s jeho výrobou v Indii. Nemá LED světlomet. Na druhou stranu je BMW o něco levnější, a docela podstatně lehčí (pohotovostní hmotnost je 169 kg, tedy téměř o 20 kg lehčí než Honda). Jízda na BMW tak může být pro začátečníka možná ještě jednodušší a především hubenější postavy potěší lehčí manipulace. Mnohem méně vrásek pak díky nižší váze BMW nadělá v terénu. Tam bude také těžit z vyšších zdvihů odpružení (180 mm vpředu i vzadu) a teoreticky tak bude schopné překonávat těžší překážky v přírodě. Dobrá zpráva je, že i na BMW G310GS se specializuje firma Rally Raid. Více zjistíte v mé recenzi BMW G310GS.

Honda CB500X vs. Royal Enfield Himalayan

RE Himalayan bude působit jako motorka o několik generací starší a jednodušší. To ale neberte jako 100% nevýhodu. Hodně lidem to může vyhovovat. Motoricky to bude naprosto neporovnatelné. Dosáhnout na Himalayanovi rychlost 130 km/h je běh na dlouhou trať a je to motocykl pro ještě mnohem klidnější povahy. Tomu odpovídá i dlouhozdvihový a tedy velmi nízkootáčkový motor. Na druhou stranu je výrazně levnější (120 000 Kč), může vás zaujmout jeho příběh a kromě toho nabízí také výrazně vyšší zdvihy odpružení. Pokud budete chtít jezdit nějaký opravdu náročný terén, kde motorka semtam upadne, asi bude příjemnější Royal Enfield než oplastovaná moderní Honda. Více zjistíte v mé recenzi Royal Enfield Himalayan.

Honda CB500X vs. Suzuki V-Strom 650XT

Pokud peníze nejsou až takový problém a třeba máte plnou licenci (nikoliv jen A2), pak je možné se podívat na vyšší kategorii cestovních endur, jejíž typickým zástupcem je Suzuki V-Strom 650 XT. XT verze se vyznačuje mj. vyplétanými koly pro lepší vzhled i jízdní vlastnosti v terénu. V-čkový dvouválec je klenot, jak se můžete přesvědčit v mé recenzi SV650X. Bude podstatně silnější, zábavnější ale také těžší (+20 kg). Dají se očekávat o něco vyšší provozní náklady a spotřeba paliva. Zdvihy pérování a parametry podvozku jsou jinak docela podobné.

Honda CB500X vs. Yamaha Tracer 700

Yamaha Tracer typicky zastupuje jiný segment motocyklů. Jedná se spíše o motorku cestovně sportovní, kdežto Honda je crossover, který má blíže k cestovním endurům. Na Hondě tak pocitově sedíte výše a máte oproti Traceru určité terenní schopnosti. Tracer je čistě cestovní motorka. Miniaturní zdvihy a čistě silniční gumy si s terénem neporadí a když, tak si to rozhodně neužijete ani vy ani motorka. Na druhou stranu Tracer je mnohem pohodlnější na delší cesty, se zábavnějším a pochopitelně výrazně výkonnějším motorem. Ten je u Yamahy velmi povedený. Více zjistíte v mé recenzi Tracera 700, který je však také o mnoho desítek tisíc dražší.

Honda CB500X vs. Honda NC750X

Mnoho lidí odhaduje, že pokud mají „velký“ řidičák, nemají důvod volit CB500X nad NC750X. Situace ale není ve prospěch větší sestry až tak jednoznačná. CB500X je stále o 23 kg lehčí než NC a má také díky většímu přednímu kolu lepší schopnosti a jednodušší manévravotelnost v terénu. CB500X jako novější model působí také mírně modernějším dojmem. Lépe brzdí, je o 30 000 Kč levnější a můžete ji řídit s řidičákem A2.

NC750X oproti tomu jede výrazně víc. Víc, než by se zdálo pohledem do tabulky, kde ukazuje jen o 5 KW (a 23 kg váhy) více. Trik je v rozdílu točivého momentu 43 NM vs 68 NM, a tady prostě platí, že objem ničím nenahradíte. Říká se, že 500 motor je zábavnější, protože omezovač v případě 750 motoru zasahuje výrazně dřív. To se mi ale moc nezdá. Jízdně zažiju o něco více zábavy a srandy za řidítky 750ky. Obě motorky jsou shodně velmi dobře vyvážené, skvěle ovladatelné a zábavné v zatáčkách. V zatáčkách mi díky rozložení hmotnosti a sklopenému motoru přijde o chlup lepší a zábavnější NC750X. To má v neposlední řadě výhodu v podobě kufru místo falešné nádrže o objemu 22 L. Více se dozvíte v mé recenzi Hondy NC750X.

Honda CB500X vs. CFMoto 650 MT

Za mnohem nižší částku získáte motorku s podstatně vyšším výkonem. Ale také nižšími schopnostmi v terénu danými 17 kolem vpředu. Kvalita zpracování je bez debat na mnohem nižší úrovni než v případě nové Hondy. K dramatickému rozdílu dochází u provozních nákladů, pokud s motorkami plánujete vyšší nájezd. Spotřeba CF Moto bude o 1-1.5 litru vyšší v průměru, ale hlavně má serivsní interval každých 5 000 km, oproti 12 000 km u Hondy. Rozdíl na 50 000 km si spočítejte sami :) CF Moto nenadchne hlučnou převodovkou či neustálým přehříváním. Někde se tedy nízká cena určitě projevit musí. Pokud je vám ale 35 KW málo, rozpočet máte velmi omezený a chcete nutně novou motorku, CF Moto 650 MT bude spadat mezi vaše kandidáty. Více se dozvíte v mé recenzi CFMoto 650 MT.

 

Kompletní údaje nové Hondy CB500X 2019

MOTOR  
Typ Řadový, kapalinou chlazený dvouválec
Zdvihový objem 471 cm3
Vrtání x zdvih 67 mm x 66,8 mm
Kompresní poměr 10,7 : 1
Maximální výkon 35 kW při 8 600 ot./min.
Max. točivý moment 43 Nm při 6 500 ot./min.
Olejová náplň 3,2 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Objem palivové nádrže 17,7 l (včetně rezervy)
Naměřená spotřeba paliva  3,5 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Kapacita baterie 12 V 7,4 AH
Výkon alternátoru 25 A / 2 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Lamelová, mokrá
Typ převodovky 6 stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Ocelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 2 155 mm x 825 mm x 1 410 mm (s nízkým plexi) 1 445 mm (s vysokým plexi)
Rozvor kol 1 445 mm
Úhel přední vidlice 27,5 stupně
Závlek 108 mm
Výška sedla 830 mm
Světlá výška 180 mm
Pohotovostní hmotnost 197 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu Konvenční 41 mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí
Typ vzadu Prolink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z obdélníkových ocelových profilů
KOLA  
Typ vpředu Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Typ vzadu Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Velikost ráfku přední 19 X MT2,5
Velikost ráfku zadní 17 X MT4,5
Pneumatika vpředu 110/80R19M/C (silniční/terénní vzorek)
Pneumatika vzadu 160/60R17M/C (silniční/terénní vzorek)
BRZDY  
Systém ABS, typ 2kanálové
Typ vpředu Jeden vlnovitý kotouč, 310 mm, 2pístový třmen
Typ vzadu Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA  
Přístrojový panel Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny, ukazatel zařazeného rychlostního stupně
Zabezpečovací systém HISS (Honda Intelligent Security System)
Světlomet  4,8 W potkávací, 12 W dálkový
faborsky:
Porobné články