X

Jawa 350 OHC – První jízdní dojmy

Ahoj! Tohle byl můj úplně první pokus o test motorky před rokem. Už je to trochu zastaralé a technicky se mi to nelíbí. Budu rád, když mrkneš na moje nové testy, se kterými jsem začal teď v lednu. Tady jsou. Za všechny doporučuji test krásného Triumph Street Scramblera

Tady je můj původní článek o Jawě 350 OHC.

Včera, v sobotu 26.2.2017, byl úplně skvělý den. Nejen, že jsem po příšerně dlouhém čekání konečne zahájil moto sezónu, měl jsem možnost strávit celý den s lidma z Motokenny.cz ve společnosti nové Jawy 350 OHC.

Motorka byla představena v úterý a už v sobotu měl Kenny v garáži úplně první oficiálně prodaný kousek. To jsem si nemohl nechat ujít, a tak beru svého Scramblera a jedu se na to podívat…. Jawu mám rád, malé objemy mám rád, na tohle jsem asi podobně jako vy hodně zvědavý!

Na první pohled? Nádhera!

A skutečně. Moje první reakce byla velmi pozitivní. Jak můžete vidět na fotce: Nová Jawa se nemusí za nic stydět ani při pózóvání vedle mnohem ikoničtější motorky Triumph Scramblera. Sluší jim to.

Čistě vzhledově se mi motorka líbí. Je to samozřejmě otázka vkusu, ale já mám rád klasický vzhled, vzduchem chlazené motory, drátová kola apod., takže z tohohle kousku musím mít radost. Co bych naopak osobně vyměnil jsou ne úplně vzhledná kolínka výfuku a případně také budíky. Pak by byla motorka vzhledově dokonalá.

 

Jak to jezdí?

Předpokládám, že vás asi nejvíc zajímá, jak to jezdí. První věc: Motorka skvěle padne menším lidem. Při pohledu do technických specifikací uvidíte, že má sedlo o 6 cm níž než klasická 350/634, a tak pokud máte 193 cm a skoro 120 kg jako já, asi na této motorce nebude chtít objet svět tam a zase na zpět. Netvrdím, že je tím pro mě motorka out – ve skutečnosti o její koupi přemýšlím, ale prostě radost udělá zejména lidem s menším vzrůstem.

Jinak dojem po nastartování je velmi příjemný. Jednoválec, původně pocházející od Hondy, má docela příjemný zvuk. Pokud tedy zvážíte, že motorka plní Euro4, čekal jsem skutečně tišší projev. Motor se velmi rychle vytáčí až někam k 7 500 otáčkám, přičemž nejvyšší výkon 27 koní nabídne o tisíc otáček dříve. Především na první 2 kvalty je akcelerace fakt slušná (na malej objem). Samozřejmě – charakter motoru není vrchol zábavy. Určitě to není KTM Duke 390, ale na retro motorku za 100 tisíc, super. V rámci našeho testování jsem za Jawou frčel chvíli po dálnici na Scrambleru přes 130 km/h, takže myslim, že s rychlostí fakt nebude problém. Jawa vypadala přirozeně i na dálnici :)

Přední kotouč brzdí docela dostatečně, i když opět bude záviset na váze řidiče. Na předku je ABS, který jsem samozřejmě netestoval. Vzadu je klasická bubnová brzda, která ABS, pochopitelně, nemá :)). Co se podvozku týče, nabízí naprosto identické zdvihy jako 350/634, jen u novinky se v základu docela enormně potápí předek. Opět dáno mou vahou. U normálního řidiče to bude zřejmě ok :)

Jedno slovo asi nejvíce spojené s novinkou je pro mě lehkost. Po pravdě bych pocitově řekl, že je ještě o chlup lehčí než udávaných 160 kg (suchá). Je to nesmírně obratná motorka, lehoučká při orientaci na místě. I to určitě mnoho lidí ocení.

Na mé dojmy se můžete podívat i v tomto krátkém videu,

Jawa v terénu, jawa na motokrosové trati …

Včera to byl fakt parádní den. Kenny svou novou Jawu nešetří, a naopak ji chce vyzkoušet v extrémních podmínkách. Tak jsme ji ještě ten den vzali do menšího terénu. I tady vynikala svou váhou, která je o nějakých 60 – 70 nižší než můj Scrambler. Tam kde jsem na blátě zpomaloval, aby se mi nešmikl předek, projel Kenny s plnym plynem. Asi jinej gang :)

Terénní motorka to fakt není, ale české podmínky evidentně zvládne bez ztráty kytičky (nebo nějaké jiné mechanické části).

A obratnost a muší váha se projevila i na motokárové trati, kde se fakt na velké motorce za Jawou nechytáte :)

Shinerai, Mash, Honda… Záleží na tom? 

Bohužel hlavním tématem v diskusích není to, že tu máme díky Jawě na našem! trhu novou, pěknou a dostupnou motorku s hezkým retro vzhledem. Místo toho se vede debata nad tím, proč Jawa nevyvíjí vlastní 4T motor, celou vlastní motorku, že Jawa 350 OHC je vlastně Shinerai, a že motor je starý desítky let.

Za prvé je dobře říci, že Shinerai (Mash) i Jawa je původně krásná Honda CB 400SS, která se prodávala ještě v roce 2006. Bohužel ne pro Evropský trh. Jak se zdá, motor Jawy bude úplně totožný s touhle Hondou.

Já to beru jinak: Už před časem jsem pokukoval o motorce Mash Roadster 400, se kterou Jawa (a pravděpodobně i tahle Honda) sdílí většinu dílů. Ta se u nás ale neprodává a na západních trzích stojí podle kurzu cca 120 000 Kč. Nyní tady mám u nosu motorku hezčí, v designu Jawy za cenu necelých 100 000 Kč. Navíc můžu dostat nakopávačku za příplatek 500 Kč, haha. A za to moc továrně děkuji!

Nové Jawě přeji úspěch!

Díky moc Motokenny.cz – autorizovanému dealerovi a servisu Jawa. Slyšel jsem nějaké drby, že Kenny bude pro nové Jawy připravovat nějaké custom díly a snad možná i jiné výfuky. Tak se mu kdyžtak ozvěte.

Aktuální čísla k 26.1.2018: Jawa zveřejnila své obchodní výsledky za rok 2017 (zdroj zde), kde se píše, že došlo k meziročnímu nárůstu prodaných strojů o 120 % na konečných 174 motocyklů za rok. Pokud bych pro zjednodušení soudil, že za růst je zodpovedný výhradně nový model Jawa 350 OHC, pak se jedná o necelých 100 prodaných kusů za rok. Zdali je to úspěch nebo propadák nechám asi na posouzení vás. Popřeji Jawě ať se v roce 2018 daří lépe a zapracují také trochu na marketingu.

Kategorie: Testy motorek
faborsky:
Porobné články