Jawa 350 OHC – První jízdní dojmy

Včera, v sobotu 26.2., byl úplně skvělý den. Nejen, že jsem po příšerně dlouhém čekání konečne zahájil moto sezónu, měl jsem možnost strávit celý den s lidma z Motokenny.cz ve společnosti nové Jawy 350 OHC.

Motorka byla představena v úterý a už v sobotu měl Kenny v garáži úplně první oficiálně prodaný kousek. To jsem si nemohl nechat ujít, a tak beru svého Scramblera a jedu se na to podívat…. Jawu mám rád, malé objemy mám rád, na tohle jsem asi podobně jako vy hodně zvědavý!

Na první pohled? Nádhera!

A skutečně. Moje první reakce byla velmi pozitivní. Jak můžete vidět na fotce: Nová Jawa se nemusí za nic stydět ani při pózóvání vedle mnohem ikoničtější motorky Triumph Scramblera. Sluší jim to.

První fotografie nové Jawy 350 OHC

Čistě vzhledově se mi motorka líbí. Je to samozřejmě otázka vkusu, ale já mám rád klasický vzhled, vzduchem chlazené motory, drátová kola apod., takže z tohohle kousku musím mít radost. Co bych naopak osobně vyměnil jsou ne úplně vzhledná kolínka výfuku a případně také budíky. Pak by byla motorka vzhledově dokonalá.

Jawa 350 OHC

 

Jak to jezdí?

Předpokládám, že vás asi nejvíc zajímá, jak to jezdí. První věc: Motorka skvěle padne menším lidem. Při pohledu do technických specifikací uvidíte, že má sedlo o 6 cm níž než klasická 350/634, a tak pokud máte 193 cm a skoro 120 kg jako já, asi na této motorce nebude chtít objet svět tam a zase na zpět. Netvrdím, že je tím pro mě motorka out – ve skutečnosti o její koupi přemýšlím, ale prostě radost udělá zejména lidem s menším vzrůstem.

Jinak dojem po nastartování je velmi příjemný. Jednoválec, původně pocházející od Hondy, má docela příjemný zvuk. Pokud tedy zvážíte, že motorka plní Euro4, čekal jsem skutečně tišší projev. Motor se velmi rychle vytáčí až někam k 7 500 otáčkám, přičemž nejvyšší výkon 27 koní nabídne o tisíc otáček dříve. Především na první 2 kvalty je akcelerace fakt slušná (na malej objem). Samozřejmě – charakter motoru není vrchol zábavy. Určitě to není KTM Duke 390, ale na retro motorku za 100 tisíc, super. V rámci našeho testování jsem za Jawou frčel chvíli po dálnici na Scrambleru přes 130 km/h, takže myslim, že s rychlostí fakt nebude problém. Jawa vypadala přirozeně i na dálnici :)

Přední kotouč brzdí docela dostatečně, i když opět bude záviset na váze řidiče. Na předku je ABS, který jsem samozřejmě netestoval. Vzadu je klasická bubnová brzda, která ABS, pochopitelně, nemá :)). Co se podvozku týče, nabízí naprosto identické zdvihy jako 350/634, jen u novinky se v základu docela enormně potápí předek. Opět dáno mou vahou. U normálního řidiče to bude zřejmě ok :)

Jedno slovo asi nejvíce spojené s novinkou je pro mě lehkost. Po pravdě bych pocitově řekl, že je ještě o chlup lehčí než udávaných 160 kg (suchá). Je to nesmírně obratná motorka, lehoučká při orientaci na místě. I to určitě mnoho lidí ocení.

Na mé dojmy se můžete podívat i v tomto krátkém videu,

Jawa v terénu, jawa na motokrosové trati …

Včera to byl fakt parádní den. Kenny svou novou Jawu nešetří, a naopak ji chce vyzkoušet v extrémních podmínkách. Tak jsme ji ještě ten den vzali do menšího terénu. I tady vynikala svou váhou, která je o nějakých 60 – 70 nižší než můj Scrambler. Tam kde jsem na blátě zpomaloval, aby se mi nešmikl předek, projel Kenny s plnym plynem. Asi jinej gang :)

Jawa 350 OHC po jízdě v terénu

Terénní motorka to fakt není, ale české podmínky evidentně zvládne bez ztráty kytičky (nebo nějaké jiné mechanické části).

Jawa 350 OHC po jízdě v terénu

A obratnost a muší váha se projevila i na motokárové trati, kde se fakt na velké motorce za Jawou nechytáte :)

Jawa 350 OHC na motokrosové trati

Shinerai, Mash, Honda… Záleží na tom? 

Bohužel hlavním tématem v diskusích není to, že tu máme díky Jawě na našem! trhu novou, pěknou a dostupnou motorku s hezkým retro vzhledem. Místo toho se vede debata nad tím, proč Jawa nevyvíjí vlastní 4T motor, celou vlastní motorku, že Jawa 350 OHC je vlastně Shinerai, a že motor je starý desítky let.

Za prvé je dobře říci, že Shinerai (Mash) i Jawa je původně krásná Honda CB 400SS, která se prodávala ještě v roce 2006. Bohužel ne pro Evropský trh. Jak se zdá, motor Jawy bude úplně totožný s touhle Hondou.

Já to beru jinak: Už před časem jsem pokukoval o motorce Mash Roadster 400, se kterou Jawa (a pravděpodobně i tahle Honda) sdílí většinu dílů. Ta se u nás ale neprodává a na západních trzích stojí podle kurzu cca 120 000 Kč. Nyní tady mám u nosu motorku hezčí, v designu Jawy za cenu necelých 100 000 Kč. Navíc můžu dostat nakopávačku za příplatek 500 Kč, haha. A za to moc továrně děkuji!

Nové Jawě přeji úspěch!

Díky moc Motokenny.cz – autorizovanému dealerovi a servisu Jawa. Slyšel jsem nějaké drby, že Kenny bude pro nové Jawy připravovat nějaké custom díly a snad možná i jiné výfuky. Tak se mu kdyžtak ozvěte.

Mrkněte také na mé cestopisy nebo videa na Youtube.

12 thoughts on “Jawa 350 OHC – První jízdní dojmy

  1. Ano, motor Shineray, to si Jawa v Číně nemohla „lépe“ vybrat! Alespoň ve čtyřkolkách je tento výrobce synonymem nespolehlivosti….br….úplně cítím to drnčení motoru …. :(

  2. Hezky video o hezky motorce :-) Ta kolena i celej ten vyfuk je trochu nepovedeny, doutniky jak ze stary panelky a pak ty ostry hranaty kolena.Jinak zvuk paradni,skoro jak 634 :-) Hodne uspechu.

  3. Zdá se mi to, nebo nádrž vypadá z každé strany jinak? Trochu divné.

  4. No já mám jen Jawy a Jawě přeju jen to nej a jinou bych si nekoupil. Ale motorka s Číny s nápisem Jawa, není Jawa, ale ojeb.
    To píšu s vědomím a zklamáním s mobilu „Nokia“… :-(

  5. Díky za hezkou reportáž. Tenhle stroj se mi opravdu líbí. Typická Jawa. Ideový následovník slavného typu Villiers. Osvědčený a dostupný motor v lehkém jawáckém balení. Osobně bych preferoval nádrž s klasickým logem a černou kolenní opěrkou, jako je na levé straně téhle předváděčky, a lakované, namísto chromovaných blatníků. Naprosto vážně o ní uvažuji. Jsem opravdu zvědav na první produkční kusy. Škoda, že nemám blízko žádného prodejce…

  6. Na podzim jdu tez do ni, celkem dobre recenze mela i v CMN, vse se ale projevi casem, proto budu kupovat az na podzim. Celkem zajimavy stroj:-)

  7. Konečně Jawa upustila od experimentů a stavby nepovedených „oblud“ a vrátila se k tomu, co dnes v Evropě letí – ke klasickému vzhledu, který si každý ještě může i trochu více upravit např. do vzhledu café racer a pod. O motor bych se nebál, je to vlastně Honda 400. Sice licenčně vyráběná v Číně, ale na tom se nedá moc nic zkazit. Ani od Číńanů – mluvím ze zkušenosti – viz např. Yuki Manxman 125 (licenční motor Suzuki GN 125), který jezdí nejen u nás, ale i ve Francii a Anglii. Zkuste se všichni, kdo z neznalosti kritizují, podívat na stránky o motocyklech Mash popř. počkat s kritikou po testech a zkušenostech majitelů. A jestli si někdo myslí, že Jawa vyvine svůj motor, je naivní. A z mého pohledu v dnešní době takřka nerealizovatelné – především finančně.
    Vzhled retro hodnotím na jedničku, zabudování motoru je také pěkné, retro tlumiče výfuků jsou parádní a pasují ke vzhledu motorky, svody (výfuky) se snad dají také ještě vychytat (copak neumíme zahnout trubku, , nebo je to kvůli normě Euro 4 ???), nádrž je samozřejmě moc hezká s klasickým logem a černou kolenní opěrkou. Takže jen doufám, že výroba neskončí za rok a na pár kusech, jak tomu doposud bývalo, ale že se třeba navíc naopak objeví i lehce upravený typ café raceru či crossouveru. Díky za článek.

  8. Pěkná recenze, jsem zvědavý jak motorka vydrží dlouho. Ale myslím, že pro jawu konečně něco co by se mohlo prodat více než v pár kusech

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*