Váháte, zdali číst takový dlouhý článek? O čem, že ten příběh je? O obrovské náhodě, neuvěřitelné nabídce a notné dávce štěstí. O motorce, kterých je zřejmě jen pár v Evropě, (zřejmě) žádná v České republice a která je podle některých nejhezčím vyrobeným strojem na světě. Motorce, která je více pojízdné umění než stroj na ježdění pro rohlíky. A také o tom, že teď už v ČR jedna je! Než se dáte do čtení, můžete se podívat na video, které jsem o tomto příběhu a o tomto vzácném stroji vytvořil :)
Píše se květen 2014 a já projíždím Rumunskem do Gruzie. V Bukurešti sháním montpáky, které jsem si zapomněl koupit u nás. Zastavuji v náhodném obchodě hned u cesty, kupuji montpáky a zírám nad zaparkovaným klenotem, který tady jen tak stojí.
No to ne, tohle snad musí být legendární Honda Dream. Motorka vyrobená Hondou ve spolupráci s HRC v roce 2004 a to jen v 1 000 kusech. Je to replika závodní čtyřtaktní, čtyřventilové, jednoválcové 50ky! Honda RC110 z roku 1962. Původní RC110ka měla 9 koní, točila 14 000 otáček a mohla uhánět na závodní dráze až 140 km/h. Jako malou oslavu této doby vyrobila Honda tisíc kusů repliky s velmi podobnými parametry.
Fotografie původní Hondy RC110 – zdroj www.vf750fd.com
Jenže to není možné. Já tenhle model trochu znám, a tak si jsem jistý, že se nedá sehnat. 1 000 kusů bylo velmi rychle vyprodáno a většina skončila v Japonsku a USA. V Evropě je momentálně na prodej jeden kus a to za cenu 7 000 liber! A teď to vypadá, že tady stojí v zapadlém rumunském krámě s cenovkou, která je tak mimo tržní cenu (o tolik nižší), že máte chuť okamžitě vyjít ven, najít první bankomat a peníze položit na stůl. Což jsem také málem udělal. Ale nebyl bych tak hrrr… Kdykoliv v životě narazíte na neuvěřitelnou nabídku, většinou tomu fakt nevěřte. A v zemích jako je Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko to platí ještě asi tak 10x víc.
Co si mám teď počít? Nejedu do Gruzie, abych cestou kupoval motorky, ale tohle?? Pokud je tohle pravda, musím to nějak koupit. Beru si teda fotky, kontakty a pokračuji dál. Začíná ověřování! S taťkou řeším podle fotek, zdali to nemůže být čínská kopie. Jedna replika (repliky) se skutečně vyrábí – Ace 125, ale tak to bych si asi nespletl, žejo. Sám si ověřuji na netu hodnotu stroje. Volám také z Bulharska Michalu Hanychovi, aby mi obtelefnoval česká zastoupení Hondy a zeptal se, jestli takovou motorku umí sehnat. Vzkázali mi: „No tak to vám přeji hodně štěstí“.
Za pár dní mám vše ověřené. Měla by to být ona, nová se samozřejmě nedá sehnat a starší je na prodej jen jedna – ta na anglickém ebay. A v Rumunsku ji mají (údajně) úplně novou s najetými 0 KM!, zapomenutou, za cenu … řekněme za rumunskou cenu. Pořád je to divný – to tady v Rumunsku nemají internet? Posílám tedy peníze mému kamarádovi v Rumunsku, který mimochodem nabízí super ubytování jen kousek od legendární silnice Transfagarasan, a prosím ho, aby co nejdříve zajel do Bukurešti s dodávkou a motorku hotově zaplatil. Rumunská firma odpovídá, že musíme počkat – mají prý nějaké problémy s fakturací. Já zase odpovídám, že klidně žádnou fakturu nechci, jen bych rád motorku co nejdříve. A takhle to pokračuje 3 měsíce!! Už jsem s tím vlastně vůbec nepočítal. Bylo to tak podezřelé, že jsem se prostě smířil s tím, že motorka nebude a je to celé nějaká blbost.
Po 3 měsících, kdy jsme se firmě pořád připomínali, píši poslední mail, poslední pokus. Stěžuji si, že tohle není normální jednání, že nákup nemůže trvat 3 měsíce, a že pokud moto nebude do 14 dní, nemám zájem. A? Za 3 dny byla legendární malá Hondí 50ka připravena k převzetí!! Dobrá zpráva na mailu takhle po probuzení, to vám řeknu.
Můj kamarád motorku přebírá v Bukurešti.
S Ondrou nabíráme naše motorky na svezení do dodávky a vyrážíme do Rumunska pro Dream. A já mám pořád strach. Moje zkušenosti s Rumunskem, Bulharskem a Maďarskem prostě nejsou dobrý a tak mne napadají různé varianty. Přijedem a bude tam uplně jiná motorka? Bude ji chybět kus motoru? Nebo něco horšího? Jenže my příjíždíme a vidíme Hondu Dream. 731. vyrobený kus – úplně nový. Neuvěřitelný.
Asi bych nebyl nejlepší pilot tohoto malinkého stroje. Vždyť má cca 75 kilo!
Je to ona! Honda Dream se vyráběla ještě také v roce 1997 jako civilní verze se světly, blinkry, zrcátky, ale také slabším motorem. Ta šla přihlásit a dostat na značky, ale má také výrazně nižší hodnotu než závodní speciál z roku 2004. Závodní verze 50R točí 13.500 otáček, má 7 koní, 6 rychlostí a měla by uhánět až 100 kilometrů v hodině. Válec a vačky (je to motor DOHC 50ccm) dodala HRC. 50ka – dva výfuky, kotouč vpředu, vzadu, no totální orgie pro fanoušky motorek. A ty detaily – jemná, přesná mechanika.
Dlouho jsme vedli debatu nad tím, jestli bude motorka jen muzejní kousek, nebo motor zajedeme a občas ji provětráme. Druhá varianta vyhrála. Takže za pár dní proběhne první start a já se nemůžu dočkat, až přidáme k našemu vnímání další smysl – sluch.
Velmi opatrně nakládáme a míříme rychle pryč do česka!
Přečtěte si také některý z mých cestopisů
- Třeba ten, jak jsem se na Kanárské ostrovy dostal v lednu přes Španělsko, trajektem z Itálie
- Hezký a totálně low-cost výlet byl ten minulé léto do Rumunska
- Máte-li rádi dobrodružství, přečtěte si o letní cestě do Gruzie v roce 2014
- Jeden z nejlepších je o tom, jak jsme jeli s rodiči na dvou amerických cruiserech ze San Francisca do Las Vegas
Nebo se podívejte na Youtube na některé z mých videí
Hezký den a mnoho cestovatelských zážitků přeje Jindra Fáborský